Izmene propisa o prevozu putnika guraju klip u točak digitalizacije Srbije

Uprkos dopisu i pozivu na ponovno razmatranje koje je Vladi Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uputilo osam najvećih domaćih IT organizacija, Ministarstvo ostaje pri predloženim izmenama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i stavu da će biti donete bez javne rasprave i po hitnom postupku, pokazujući tako suštinsko nerazumevanje digitalizacije i radeći u suprotnosti sa javnom agendom Vlade Srbije.

Nakon što je prošle nedelje osam najvećih IT udruženja u Srbiji poslalo dopis ministarki građevinarstva, saobraćaja i infrastukture, prof. dr Zorani Mihajlović i predsednici Vlade Srbije g-đi Ani Brnabić na temu izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, obraćamo se još jednom javnosti, zabrinuti zbog posledica i poruka koje ovakve zakonske izmene proizvode.

Naime, iako na naš dopis nije stigao nikakav zvanični odgovor, zahvaljujući, prema našem uverenju, pritisku određenih medija i javnom saopštenju kompanije koja direktno oseća posledice ovih izmena, Ministarstvo je izdalo javni odgovor, čvrsto se držeći svojih stavova i potvrđujući da neće biti javne rasprave o predviđenim izmenama i da će one biti donete po hitnom postupku. I nakon čitanja obrazloženja ovakvih izmena, stav naših udruženja ostaje isti, dok nam je saopštenje Ministarstva ukazalo na duboko nerazumevanje procesa digitalizacije i pogodnosti koje ona ima za sve aktere društva. Smatramo da predložene izmene onemogućavaju unapređenje oblasti prevoza putnika i nanose štetu krajnjim korisnicima.

Pored toga što se ovim izmenama Zakona ograničava konkurencija, one su i u suprotnosti sa podrškom inovativnom i digitalnom poslovanju, na koju se ova Vlada javno obavezala. Još jednom napominjemo da izmene poput onih koje donose obavezu korišćenja tradicionalnog taksimetra, a isključuju opciju određivanja cena putem digitalne aplikacije, ili obavezuju overavanje računa pečatom prevoznika udaljavaju Srbiju od strateški postavljenih ciljeva u oblasti digitalne transformacije društva.

Nećemo odgovariti na pojedinačne tvrdnje Ministarstva jer smo svoje stavove već izneli, ali ćemo se samo ilustrativno osvrnuti na prvu, a to je zabrana upotrebe digitalnog taksimetra. Sigurni smo da svako ko se u Srbiji vozio taksijem dobro zna za zloupotrebu mehaničkih taksimetara, zahvaljujući kojoj se, kako našim građanima, tako i turistima često nameću znatno više cene od realnih. S druge strane, korišćenje digitalnih tehnologija praktično onemogućava ovakav vid prevare korisnika. Činjenica da Ministarstvo korišćenje tradicionalnog taksimetra predstavlja kao vid obračuna cene koji je sigurniji za građane, pokazuje da nadležni ne poznaju realno stanje na polju koje žele da uređuju.

U trenutku kada direktorka Međunarodnog monetarnog fonda hvali srpsku IT industriju i rast njenog izvoza od 30 odsto godišnje i navodi da je Vlada Srbije u tome dobro prepoznala mogućnost rasta i povećanja konkurentnosti srpske privrede – posmatrajući ove izmene Zakona i odgovore Ministarstva, čini se da ipak nije tako.

Još jednom pozivamo Vladu Srbije da se hitno odredi po ovom pitanju, pomogne nadležnom Ministarstvu da uvidi svoj propust i da vrati nacrt zakonskih izmena na razmatranje, uz uključivanje šireg kruga zainteresovanih strana. Ovo je još jedan važan test na kome će se, pred čitavom javnošću, jasno videti koliko će opredeljenost Vlade da vodi digitalnu transformaciju društva biti realizovana u praksi. Ponavljamo, naša IT udruženja su, kao i uvek do sada, spremna da svoje vreme, stručnost i iskustvo stave na raspolaganje Vladi Srbije i uključe se u diskusiju po ovom, ali i drugim pitanjima u vezi sa prilikama i izazovima koje donosi digitalizacija.

Niški klaster naprednih tehnologija
IT klaster Subotica
IKT mreža
Vojvođanski IKT klaster
IT klaster Centralne Srbije
Inicijativa Digitalna Srbija
Zrenjaninski IKT klaster
SEE ICT