Digitalno ≠ inovativno

Na ovogodišnjem Kopaonik Biznis Forumu razgovarali smo o prednostima saradnje startapa i kompanija koja, nažalost, još uvek nije redovna pojava u našoj zemlji. U autorskom tekstu za specijalni NIN-ov dodatak povodom KBF, naša Zoja Kukić piše o tome zašto je baš partnerstvo sa startapima presudni korak za domaće kompanije koje žele da odgovore na izazove digitalne transformacije. U nastavku prenosimo Zojin tekst.


Čak 94% zaposlenih ljudi u Srbiji smatra da digitalna transformacija menja njihovu industriju, pokazuje istraživanje koje je nedavno objavila FEFA. Tema digitalnog je svuda — od konferencija i događaja, preko treninga za zaposlene do tekstova poput ovog. Iako je u žiži poslovne javnosti već neko vreme, po sadržaju ipak deluje da se digitalna transformacija u Srbiji tek zahuktava i da postoji svega nekoliko kompanija koje su ozbiljno krenule u taj proces.

Međutim, podaci tvrde drugačije. FEFA je u istom istraživanju pokazala i da je sedam od deset kompanija u Srbiji već implementiralo bar jedan projekat u domenu digitalne transformacije. Drugim rečima, ako vaša kompanija nije među ovih 70%, definitivno ste na začelju kolone. Ako jeste, nema opuštanja ni za vas — konkurencija je na sličnom nivou spremnosti. Da li to znači da je srpska privreda na dobrom putu na kome nas očekuju inovativna rešenja i poslovni modeli za Industriju 4.0?

 Iskustvo kompanija u razvijenim zemljama pokazuje da je jedan od najboljih pristupa digitalnoj transformaciji saradnja sa inovativnim startapima. Ovakva partnerstva pomažu kompanijama da unaprede svoju korporativnu kulturu i inoviraju brend, a ukoliko su na dubljem nivou, doprinose rešavanju konkretnih poslovnih problema i omogućavaju kompaniji da se proširi na nova tržišta.

Do sada, najveći broj domaćih kompanija ispunjavao je tek prva dva cilja kroz različite jednokratne događaje i jednostavne oblike saradnje sa startapima. Druga dva cilja, bez kojih teško da može da postoji uspešna digitalna transformacija, zahtevaju mnogo veću posvećenost i ostvaruju se kroz formiranje strateških partnerstava sa startapima, investiranje u njih ili akvizicije.

Startapi i kompanije stvaraju sinergiju — startap svojom agilnošću i inovativnošću može da utiče na kompaniju da se brže prilagodi digitalnom svetu, dok kompanija startapu pomaže da postane vidljiviji i da kroz podršku, kako finansijsku tako i kroz druge resurse, brže i kvalitetnije kreira svoje proizvode i testira ih u velikim sistemima.

Kao i svaka druga, saradnja između startapa i kompanija je dvosmeran proces, pa je neophodno da postoji i dovoljan broj kvalitetnih startapa voljnih da na višem nivou sarađuju sa kompanijama koje posluju u Srbiji. Dati procenu o startapima je uvek nezgodno, jer ih njihova glavna karakteristika, inovativnost, čini veoma ranjivim. Zato 9 od 10 startapa ne uspe, ali onaj jedan napravi dovoljno značajan pomak da se stalno pojavljuju novi koji pokušavaju da se probiju.

Kako je nedavno istraživanje Inicijative „Digitalna Srbija“ pokazalo, u domaće startape je do sada investirano preko 143 miliona evra, od kojih skoro ništa nije došlo od domaćih kompanija. Skoro 60% domaćih startapa pravi proizvode za biznis korisnike kao što su Apple, Microsoft, Samsung, IKEA, Nike, Michelin, Uber i Intel. Isti ti startapi imaju vrlo malo uspeha u povezivanju sa domaćom privredom.

Još se dvoumite da li je ovo dobar pravac za vašu kompaniju? Od ove godine kompanijsko investiranje u startape u Srbiji je „sa popustom“. Naime, kompanije koje se odluče na ovaj korak dobiće poreski kredit u visini od 30% iznosa ulaganja.

Iako deluje da i dalje ne postoji nijedna domaća kompanija koja je počela da gradi strateška partnerstva sa startapima, znamo da postoji nekoliko njih koje to uveliko planiraju, a nadamo se da će ih novonastali podsticaji u tome ubrzati. O tome pričamo na panelu u nedelju uveče.

I za kraj, pre nego što se uključite, spremite se za kompromis — vrlo je verovatno da su razlike između organizacionih kultura startapa i vaše kompanije prilično velike. Uzmimo jedan primer koji se nekako uvek pojavi na samom početku — korporacije svojim procesima i procedurama često usporavaju razvoj startapa kome su agilnost i brzina ključni za uspeh. S druge strane, startapi preskaču mnoge korake, što u pojedinim slučajevima za velike korporacije prosto nije prihvatljivo. Obe strane moraju da budu spremne na prilagođavanje jer samo tako zajedno mogu da kreiraju ogromnu vrednost.