Srpski studenti razvijaju projekat zajedno sa poznatim američkim naučnikom i njegovim studentima: popularizacija nauke u Srbiji i doprinos obrazovanju kroz neuronaučne eksperimente

Američki neuronaučnik i TED govornik Greg Gejdž, dolazi ovog meseca u Srbiju kako bi svoju misiju popularizacije (neuro)nauka, zajedno sa američkim i srpskim studentima, sproveo i kod nas. Nakon razvoja eksperimenata tokom leta i dopune njegove knjige istim, plan je da se oni mogu sprovoditi i u Mejkers labovima i srednjim školama u Srbiji.


U okviru Letnje škole koja se realizuje ovog jula u Beogradu, Greg Gejdž će sa svoja tri studenta sa Univerziteta u Mičigenu i našim studentima sa Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, odsek Psihologija, Biološkog fakulteta i Medicinskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu, sprovoditi eksperimente iz oblasti neuronauke koji će ući u dopunjeno izdanje njegove knjige „Kako vaš mozak radi? – neuronaučni eksperimenti za sve” koju je izdao prestižni MIT press. Ova knjiga obiluje praktičnim i jednostavnim eksperimentima, i predstavlja riznicu lekcija iz neuronauka.

Uz podršku Grupe za obrazovanje koju činimo zajedno sa Nordeus Fondacijom, Centrom za promociju nauke i Dostignućima mladih, biće prevedena na srpski, štampana u 1.000 primeraka, i donirana srednjim školama i otvorenim Mejkers labovima širom Srbije, zajedno sa posebnom edukacijom za nastavnike. Greg Gejdž će donirati i naučne setove, čime će te škole biti potpuno osposobljene i opremljene da sprovode neuronaučne eksperimente sa svojim učenicima.

Rad Grega Gejdža predstavlja pravi doprinos srpskom obrazovanju, a spuštanje znanja i lekcija iz oblasti neuronauka na nivo srednje škole, povećaće verovatnoću da se veći broj mladih odluči za razvoj karijere u STEAM naukama, između ostalog i oblasti neuronauke. S obzirom da su bolesti nervnog sistema problem budućnosti i da se kod jednog od pet ljudi na svetu razvija neka vrsta poremećaja za koji ne postoji lek ili terapija, izuzetno je važno da se što više ljudi bavi ovim istraživanjima. Istraživanja iz ovih oblasti do sada su bila rezervisana za velike univerzitete, institute, ustanove sa velikim budžetima i naprednije sisteme. Sada će i naši srednjoškolci, nastavnici, roditelji, studenti imati priliku da se upoznaju sa značajem ove oblasti i možda jednog dana kreiraju rešenje koje će unaprediti neronauku na svetskom nivou.

Na ovaj način se jedna od najvažniji naučnih oblasti današnjice približava i čini dostupnijom deci, mladima, nastavnicima i roditeljima u našoj zemlji, a naš obrazovni sistem postaje bogatiji za jedan napredan inovativni program.

Neuronauke se bave odgonetanjem kompleksnosti naših mozgova i zato su jedno od najinterdisciplinarnijih naučnih polja, jer potrebni su nam i inženjeri i biolozi i lekari i filozofi i psiholozi i mnogi drugi naučnici da bismo razumeli kako naš mozak radi. Samim time neuronauke pružaju ogroman potencijal za edukaciju iz STEM oblasti, jer zahtevaju kombinovanje znanja iz različitih nastavnih predmeta. Dodatno, mejkerski pristup istraživanju mozga, koji poseduje Backyard brains, otvara nepregledne kreativne mogućnosti za istraživanje srednjoškolcima i uliva veru da nauka nije nešto što se može izvoditi samo u laboratorijama na skupoj opremi, već da svaki zainteresovani pojedinac može da pruži doprinos naučnim istraživanjima, naglasila je Marjana Brkić, doktor neurobiologije i v.d. direktora Centra za promociju nauke.

Prva faza — rad studenata sa svetski priznatim naučnikom

Poznati TED govornik, suosnivač i CEO kompanije Backyard Brains, neuronaučnik, pisac i biomedicinski inženjer, Greg Gejdž kroz svoje aktivnosti razvijanja inovativnih programa i projekata, nastoji da široj javnosti omogući da neposredno uče o i učestvuju u neuronaučnim otkrićima. Greg je nagrađivani istraživač Nacionalnog instituta za zdravlje i dobitnik priznanja Bele kuće za svoju posvećenost popularizaciji nauke.

Cilj američkog naučnika, koji je i ranije radio na popularizaciji nauke u Srbiji, jeste da na jednostavan način, kroz praktične primere, omogući svima da razumeju pojmove iz oblasti neuronauka i da je na taj način demistifikuje i popularizuje. Greg donosi i 100 kitova (setova za njegove eksperimente) za rad, to jest sprovođenje eksperimenata iz knjige, a sve informacije o setovima se mogu naći na njegovoj platformi Backyardbrains.

U okviru Letnje škole neuronauka, studenti, podeljeni u timove, radiće na četiri odabrana eksperimenta svakog radnog dana po osam sati u Mejkers spejsu Centra za promociju nauke. Ovaj projekat rezultiraće dodatkom u knjizi koji će obuhvatiti i uputstva za nastavnike i druge naučne entuzijaste. Pored toga, rezultat rada celog tima biće i naučni rad o tome kako su sprovodili letnju školu, koji će biti publikovan u međunarodnom naučnom časopisu, ali i kao priručnik za naše nastavnike.

Zaista uživam u radu sa studentima u Srbiji. Uvek je sjajno videti koliko su oduševljeni kad sprovode svoje eksperimente. Pored toga što razvijamo nova poglavlja za knjigu, verujem i da će mnogi od njih objaviti svoje rezultate u recenziranim akademskim časopisima. Takođe, jedva čekam da vidim kako će nastavnici koristiti nove alate i materijale. Ovo je sjajna prilika da najsavremenije neuronaučne koncepte donesemo direktno u učionice, izjavio je dr Gejdž.

Po završetku Letnje škole, krajem jula, široj javnosti će biti predstavljeni rezultati studentskih projekata, ali i najavljene naredne aktivnosti.

Kroz ovaj projekat, naši studenti će imati priliku da se povežu sa svojim vršnjacima iz drugog dela sveta koji dele ista interesovanja, i upoznaju potencijalno drugačiji pristup rešavanju problema, razumevanju nauke i eksperimentisanja.

Doprinos srpskom školstvu i obrazovanju

Nakon Letnje škole, dopunjena knjiga biće prevedena na srpski, štampana u 1.000 primeraka koji će biti podeljeni srednjim školama u kojima su otvoreni Mejkers labovi. Tim Centra za promociju nauke će, uz pomoć posebnog priručnika, obučiti nastavnike za rad sa đacima i izvođenje eksperimenata. Takođe, sva oprema biće donirana Mejkers labovima, kako bi školski timovi samostalno i adekvatno mogli da rade sa decom i prenose im znanje kroz praktične primere i narednim generacijama.