Digitalizacija je sve ono što računari mogu da urade umesto nas

Izvršni direktor strategije i transformacije Telenora Srbije i član našeg Upravnog odbora Nemanja Žilović u intervjuu za magazin „Nedeljnik“ diskutuje o prilikama koje ubrzani tehnološki razvoj otvara za našu zemlju, objašnjava kako se u Srbiji doživljava pojam „digitalizacija“ a šta sve on zapravo obuhvata. U nastavku prenosimo intervju.


Zašto je osnovana Inicijativa „Digitalna Srbija“?

Zato što verujemo da je zemlji u kojoj živimo, i u kojoj naše kompanije posluju, potrebna pomoć da uspešno prođe kroz digitalnu transformaciju. Verujemo da kao kompanije i pojedinci čija je svakodnevnica već uveliko „digitalna“, možemo da pomognemo celom društvu da se na novu relanost privikne što pre. Četvrta industrijska revolucija je već počela, okružuju nas tehnologije koje menjaju naš način života, a pritom iz korena menjaju pravila igre u biznisu.

Mi, okupljeni oko inicijative, verujemo da Srbija može da sustigne i prestigne i najrazvijenije zemlje sveta i pozicionira se kao jedan od vodećih igrača na digitalnom tržištu od sedam milijardi ljudi. Potreba za infrastrukturnim ulaganjima u ovu oblast je minimalna. Da bismo napravili globalno uspešne digitalne proizvode potrebni su nam znanje i hrabri ljudi, ali i sistem spreman da ih podrži. Naš cilj je da ubrzamo digitalnu transformaciju Srbije u svim ključnim sferama – od unapređenja obrazovnog sistema, preko osavremenjena zakona tj. do podrške i stvaranja institucionalnog okvira za razvoj inovativnog preduzetništva.

Danas i babe na pijaci znaju za pojam digitalizacije, a da ne znaju šta to zapravo znači, pa ajmo onda zašto nam je bitna digitalizacija?

Pravilno, „školski“, značilo bi pretvaranje informacija u digitalan oblik – onaj oblik u kome računari mogu tom informacijom da barataju. Ali vremenom, termin je dobio daleko šire značenje, digitalizacija je to što mobilni telefon može da vam zameni papirnu mapu grada ili što na telefonu ulazite u aplikaciju umesto da ulazite u zgradu banke kada plaćate mesečne račune. Digitalizacija je i to što su vam informacije koje su nekada bile duboko sakrivene u arhivima, sada dostupne u samo par sekundi. Digitalizacija je sve ono što računari mogu da urade umesto nas.

 Pre nekoliko meseci sproveli smo istraživanje javnosti u Srbiji i na žalost za većinu ispitanika digitalizacija je sinonim samo za digitalizaciju televizije tj. veći broj kanala kvalitetnija slika. To je samo delić cele slike – digitalna transformacija se dešava u svim sferama.

Već danas, digitalna tehnologija menja čitave industrije – u automobilskim, medijskim, pa i kompanijama koje se bave maloprodajom sve je više IT stručnjaka, prošlo je vreme u kome softverski inženjeri rade samo u IT industriji.

Srpske kompanije, svaka u svojoj oblasti, postaće evropski lideri digitalne ekonomije 21. veka“ piše na vašem sajtu, otkud takav optimizam?

Da biste poslali digitalni proizvod u svet pored rada i znanja ne treba vam mnogo infrastrukture. Da biste prodali svoju aplikaciju u Americi ili Kini ne treba vam ni brod ni avion da je do tih tržišta odnese. Digitalizacija nam dozvoljava da svoju pamet i ideje plasiramo u svet. IT je godinama unazad najzdravija privredna grana u Srbiji. Uspesi naših kompanija u svetskim okvirima desili su se u oblastima kao što su gejming, biotehnologije, razvoj softvera ili precizna poljoprivreda. Ovi primeri nam ulivaju poverenje da je moguće u Srbiji napraviti jednu od najnaprednijih digitalnih ekonomija.

Kao što tvrdimo u kampanji „Budimo pametni“, prvi i najvažniji korak na ovom putu je unapređenje obrazovanja koje mora biti sprovedeno po meri poslova budućnosti. Istraživanja pokazuju da će 65% današnjih sedmogodišnjaka raditi poslove koji još uvek ne postoje i koji će, sasvim sigurno, biti oblikovani novim tehnologijama. U takvom svetu, deca koja budu odrastala učeći programiranje od osnovne škole, dalje se usmeravala kroz IT odeljenja u gimnazijama, a nadamo se i kroz osavremenjene programe na fakultetima, imaće ogromnu prednost. Ukoliko omogućimo da se to desi, verujemo da Srbija neće imati problem sa odlivom mozgova i nezaposlenošću, već će svojim proizvodima i uslugama koje će naše kompanije prodavati na globalnom tržištu, obezbediti kvalitetan život za sve građane.